Historien bag Kim Christensens Melges 24 projekt

Jeg håber nogen derude der vil læse min historie – også selvom den nok er ganske normal for en Melges 24 sejler 

Jeg er 47 år og har i de seneste 5 år sejlet Melges 24. Min opvækst som sejler er den klassiske danske …

Kim C i flot "jollestil" under DM 2013 i Frederikshavn

Kim C i flot “jollestil” under DM 2013 i Frederikshavn


Jeg gad ikke gå i skole og var rimelig ringe til fodbold og synes derfor at det var meget federe at tage på havnen og se på både. Som 10 årig fik jeg min egen optimistjolle og var helt solgt! Så gik det igennem Europa-jollen, 470, 505 og Laser.

Efter endt uddannelse kom noget arbejde og familie lidt i vejen for sejlsporten og jeg sejlede lidt J22 i en periode. Jeg havde endda en periode helt uden egen båd, hvor kapsejladsabstinenserne blev dulmet i lånte både som Luffe 37 and Scankap 99.

Men på et tidspunkt kan man bare ikke holde sig tilbage mere … jeg savnede farten og aktion, men de letløbende joller passer jo ikke ligefrem til en dreng i 40’erne.
Efter en kort rekognoscering af mulighederne var jeg ikke i tvivl. Den eneste båd, der kunne give den rigtige glæde ved sejlsporten var Melges 24. Den kombinerer fornemmelsen fra jollen og team-worket fra kølbåden på den bedste måde. Samtidig er klassen stor og bred med plads til alle niveauer. Så i 2011 købte jeg en Melges 24.

Der skulle sejles EM i Melges 24 i Århus og jeg planlagde, at købe en båd, som jeg vidste, kunne sejle hurtigt. Når man er ny og ikke kender klassen er det altid godt at starte ud på denne måde. Min sejlerven Rene, havde meddelt at han var klar på en halvpart, så økonomien så fin ud. Vi endte med at købe en hurtigsejlende italiensk båd, Blue Moon, fra 2009. Og det har vi ikke fortrudt … Vi sejler stadig i båden og der er mange år i den endnu.

Jeg har prøvet at sejle mange både og synes ikke at Melges 24 er den nemmeste, men på den gode måde. Den er meget nem at sejle, men den tager tid at lære at sejle hurtigt! Vi startede ud med en trim guide fra den tidligere italienske ejer. Men det fungerede ikke helt for os, da vi sejlede med andre sejl end de havde gjort. I 2013 besluttede vi os for at sejle med North og følge North’s trim guide 100%. Samtidig målte vi båden helt igennem så køl, ror og mast stod helt i lod … og pludselig begyndte der at ske noget. På gode dage kunne vi følge de allerbedste. Vi sejlede også en del flere kapsejladser i disse år, og man må bare sige ”træning betaler sig”.

En Melges 24 skal sejles fladt på kryds – ingen krængning. Det er meget forskelligt hvorledes løjgang, storskøde og hækstag bruges. Jeg sejler uden kick på kryds og bruger storskøde og hækstag meget. Først hækstag og derefter storskøde … men begge meget aktivt. Bommen skal som udgangspunkt stå midt i båden – dette gøres ved at køre løjgangen til luv. Fokke skødningen er vigtig og vi kører ca. 10 cm på skinnen langskibs mellem let og hård luft. Vi anvender mastehældning på standard 11,14 m. Mht. rigspændingen følger vi blot guiden.

Meget bliver afgjort på læns. Det er afgørende at finde de rigtige vinkler og have fornemmelse for hvornår man skal skære eller gå dybt (den rigtige VMG). På læns minder Melges 24 meget som en jolle og jeg fornemmer at jollesejlere hurtigere lærer den rigtige teknik her. De bedste Melges sejlere vinder stævnerne på læns.

En Melges 24 sejler superhurtigt i fri vind og rytmiske bølger, men med ”huller i luften” og dårlig sø er den helt gal. Så starterne er meget vigtige. Jeg synes at mange Melges sejlere er dygtige til at starte og derfor kan det være svært at komme afsted i den rigtige position. Men som altid – øvelse gør mester. Og her er det stævnerne, med masser af starter, der tæller.

Samarbejdet i besætningen det vigtigste. Dette gælder mht. til farten på kryds og læns, men selvfølge også i de mange manøvrer i de tætte felter. Det er en stor fordel at rorsmanden ikke også skal tage rollen som taktiker – der er bare for meget data der skal gennem computeren. Det er også vigtig at tænke på max. vægten for besætningen på de 375 kg. På kryds fra ca. 4-5 m/s skal der bare hænges max. Jeg synes selv at det bliver svært at følge med hvis besætningen ligger under ca. 340 kg. På læns betyder vægten ikke så meget. Og så kan man træne manøvrer til bevidstløshed og stadig ikke helt synes at det går 100%. Så det er bare om at komme i gang.

Til slut er der blot at sige – Melges 24 er bare den fedeste båd at sejle. Der er masser af brugte gode brugte både til salg til rimelige priser. Find de rigtige mennesker at dele projektet med og jeg kan forsikre jer om at I får en masse dejlige timer på vandet.

Vi ses derude.

DEN-782, Kim Christensen

 

Kim C med team til DM 2016 i Skive, hvor de løb med sejren - Foto: Torben Kornum

Kim C med team til DM 2016 i Skive, hvor de løb med sejren – Foto: Torben Kornum

 

Udklip af resultatliste fra Melges 24 VM 2013 i San Fransisco, USA

Udklip af resultatliste fra Melges 24 VM 2013 i San Fransisco, USA

Skriv en kommentar

 

 

 

Du kan anvende disse HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Dansk Melges 24 Klub

Velkommen til den officielle klasseorganisation for Melges 24 i Danmark.

På denne side vil du løbende blive orienteret om aktiviteter i organisationen.

Vi ses på vandet!

Kategorier